نماز و قران،راهی به سوی بهشت و سعادت

"نمازموجب اجابت دعاها است"."خواندن قران،برترین عبادت است." از پیامبر اکرم(ص)

نماز و قران،راهی به سوی بهشت و سعادت

"نمازموجب اجابت دعاها است"."خواندن قران،برترین عبادت است." از پیامبر اکرم(ص)

بایگانی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

جایگاه و اهمیت نماز از دیدگاه قران

پنجشنبه, ۹ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳ ق.ظ


نماز ارزش والا و جایگاهى بس بلند در آموزه‏هاى قرآن دارد.

1 - قرآن مى‏فرماید: »وامرنا لنسلم لربّ العالمین و ان اقیموا الصلاة و اتقوه...«( انعام(6)، آیه 71)

علامه طباطبایى در تفسیر این آیه مى‏فرماید: »خداوند متعال با ذکر کلمه »واتقوه« )تقوا داشته باشید(، تمامى عبادات و اعمال دین را خلاصه کرده و تنها از میان آنها، نماز را نام برد، بخاطراهمیتى که داشته و عنایتى که خداوند نسبت به امر نماز دارد«(المیزان، ج 7، ص 230)......

2 - در اهمیت و عظمت نماز همین بس که خداوند، اجازه نداده است در هیچ حال و زمانى، از انسان ساقط گردد؛ چنان که مى‏فرماید: »ان الصلاة کانت على المؤمنین کتاباً موقوتاً«(نساء (4)، آیه 101)؛ یعنى، نماز فریضه‏اى است که باید در مواقع و زمان‏هاى معینى انجام شود و مقصد از »کتاب موقوت« این است که نماز فریضه ثابتى است که اصلاً تغییرپذیر نیست و در هیچ حالتى ساقط نمى‏شود.

3 - نماز آن قدر داراى اهمیت است که گاهى بلافاصله بعد از ایمان به مبدأ و معاد مطرح شده است: »انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلاة«

(توبه(9)، آیه 12.).

4 - از نظر قرآن، بهترین عملى که انسان در قیامت، از آن بهره‏مند مى‏شود، برپا داشتن نماز است: »اقیموا الصلاة و اتوا الزکاة و ما تقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله«( بقره(2)، آیه 110.)؛ یعنى، نمازى که در دنیا انجام مى‏دهد و زکاتى که مى‏پردازد سود آن نصیب خود انسان مى‏شود؛ نه این که خداوند به‏اعمال‏بشرنیازداشته‏باشد.

5 - نماز معیار قبولى اعمال است و اگر نماز پذیرفته شود، سایر اعمال نیز پذیرفته مى‏شود؛ قرآن مى‏فرماید: »انما یتقبل الله من المتقین« و تقوا و پرهیزگارى در برپاداشت نماز و عمل به دستورات خداوند است.

6 - اولین دستور عبادى خداوند به حضرت موسى)ع(، موضوع نماز است، از این‏رو بعد از دستور به عبادت، به‏عنوان نخستین فریضه عبادى، موضوع نماز را مطرح مى‏کند: »فاعبدنى و اقم الصلاة لذکرى«(طه (20)، آیه 14).

7 - برتر از همه این‏ها، نماز نشانه شکر و سپاس از خدا است و بهترین عملى است که مى‏توان با آن شکر و ثناى خداوند را به جاى آورد. خداوند متعال بعد از آنکه نعمت کوثر را به پیامبر)ص( مرحمت مى‏کند، مى‏فرماید: »در برابر این عطاى ما براى خداوند نماز بخوان: »انا اعطیناک الکوثر، فصل لربک و انحر«(کوثر (108)، آیه 1 و 2)

8 - خداوند در توصیف مؤمنان مى‏فرماید: »مؤمنان کسانى اند که علاوه‏بر پاسخ مثبت به نداى الهى، نماز را اقامه مى‏کنند: »و الذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاة«(شورى (42)، آیه 37.).

علامه طباطبایى مى‏فرماید: »اگر از میان همه تکالیف اسلامى، خداوند نام نماز را بیان کرد و فرمود: »نماز را برپا مى‏دارند«. دلالت بر اهمیت و شرافت نماز دارد«( المیزان، ج 18، ص 96).

9 - از نظر قرآن، نماز عامل فلاح و رستگارى و سعادت انسان است؛ از این‏رو در اوصاف متقین مى‏فرماید: »الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة... و اولئک هم المفلحون«(بقره (2)، آیه 3.) و ده‏ها موضوع دیگر که نشان دهنده ارزش و اهمیت ویژه نماز است.


منبع:پایگاه ترویج قران

  • محب العباس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی