نماز و قران،راهی به سوی بهشت و سعادت

"نمازموجب اجابت دعاها است"."خواندن قران،برترین عبادت است." از پیامبر اکرم(ص)

نماز و قران،راهی به سوی بهشت و سعادت

"نمازموجب اجابت دعاها است"."خواندن قران،برترین عبادت است." از پیامبر اکرم(ص)

بایگانی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

۳۱ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
آذر

1ـ قرائت ترتیل

قرآن کریم چنان که از قرائت جبرئیل به نحو ترتیل یاد نموده است، پیامبر اکرم(ص) را نیز به اینگونه قرائت امر کرده است؛ در سوره مزمل مى‏فرماید: «و قرآن را بصورت «ترتیل» و قرائت کن.»(8)
روشن است که پیامبرى که قبل از هر چیز افتخار بندگى پروردگار خویش را دارد، به امر الهى گردن نهاده و به گونه ترتیل قرائت مى‏نموده است.
در آیه شریفه دیگر قرائت پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم قرائت همراه با تأنى و مَکث ذکر شده است، در سوره مبارکه اسراء مى‏فرماید:
«و قرآنى را جزء جزء بر تو نازل کردیم تا آنرا بتدریج و تأنى بر مردم قرائت نمایى»(9)
با توجه به تعبیر «لتقرأه على الناس على مکث» که در این آیه آمده است و با نظر به تفاسیر این آیه ظاهرا «قرائت على مُکث» همان قرائت ترتیلى است(10)، گرچه بعضى از این تعبیر، صرف تدریج در قرائت و تنجیم قرآن را فهمیده‏اند.(11)

2ـ قرائت ترجیع

قرائت دیگرى که از پیامبر حکایت شده است «قرائت همراه با ترجیع» است، این نوع قرائت بر خلاف قرائت ترتیل، تنها در نقل واقعه‏اى خاص وارد شده است. در صحیح مسلم آمده است که:
«شعبه از معاویة بن قرة نقل کرد که وى گفت: از عبداللّه بن مغفل مزنى شنیدم که مى‏گفت: پیامبر اکرم(ص) در سال فتح (مکه) در میانه راه سوار بر مرکب خویش سوره فتح را قرائت نمود، پس در قرائت خویش ترجیع نمود.
معاویه (بن قرة) گفت: اگر ترس اجتماع و ازدحام مردم را نداشتم، هر آینه بر شما قرائت پیامبر را حکایت مى‏نمودم.»(12)
از قسمت پایانى حکایت فوق، حُسن و جذابیت زاید الوصف پیامبر اکرم (ص) نیز بدست مى‏آید؛ چرا که راوى ضمن اظهار اطلاع از نحوه قرائت پیامبر (ص)، عدم حکایت آن را ترس از ازدحام مردم اعلام مى‏کند.
البته بعضى که مطلق «صوت مرجَّع» را موضوع حرمت غناء دانسته‏اند، در مقام توجیه روایت فوق و حمل برخلاف ظاهر بر آمده‏اند. محمد بن احمد قرطبى از قول بعضى دیگر، ترجیع در قرائت پیامبر را به جهت حرکت مرکب و در نتیجه امرى غیر ارادى دانسته است(13)؛ اما پر واضح است که اگر مقصود از نقل فوق اینگونه بود، بجاى تعبیر «فرجَّع فى قرائته» از تعبیر «رُجِّع قرائته» باید استفاده مى‏شد.

3ـ قرائت حَسَن

در روایات زیادى، پیامبر اکرم (ص) داراى «قرائت حسن» و «صوت حسن» معرفى شده است. حتى قریش که در اوایل بعثت دشمنى و عناد آشکار با پیامبر اکرم (ص) و خداى او داشتند و چون نام خداى برده مى‏شد مى‏گریختند (به جهت عداوت)، اما هنگامى که پیامبر اکرم (ص) در نیمه‏هاى شب به قرائت قرآن مى‏پرداخت، پنهانى به قرائت وى گوش مى‏سپردند. على بن ابراهیم قمى در ذیل آیه شریفه چهل و ششم سوره اسراء(14) اینگونه روایت کرده است:
«هنگامى که پیامبر خدا (ص) شب را به قرائت قرآن سپرى مى‏کرد بجهت زیبایى قرائتش، قریش با علاقه فراوان پنهانى به صدایش گوش سپردند. و هنگامى که آیه شریفه بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم را قرائت مى‏فرمود (بجهت عداوت با خداوند) از نزد او مى‏گریختند.»(15)

  • محب العباس
۲۹
آذر

فضایل قرآن : آثار دنیوی و اخروی قرآن و آیات و سوره‌های آن

واژه «فضایل قرآن» نام یکی از شاخه‌های علوم قرآن است که در آن از فضایل و منافع قرآن، سوره‌ها و آیات آن بحث می‌شود. در احادیث پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) و خود قرآن، برای قرآن و آیات و سوره‌های آن فضایل و پاداش‌های ویژه‌ای ذکر شده است، و استماع قرآن، تأمل در آن، ترتیل، تعلیم و تعلم آن، تعویذ به قرآن، تفسیر، حفظ و ختم آن و… هر کدام سفارش و به آن تشویق شده است، و آثاری دنیوی و اخروی برای آن‌ها برشمرده‌اند که توضیحات در باره آن‌ها ذیل هر یک از این اصطلاحات در این فرهنگنامه آمده است.

صاحب ~کشف‌الظنون~ نخستین مؤلف در باره فضایل قرآن را محمد بن ادریس شافعی (م 241 ق) دانسته است؛ اما سید حسن صدر در ~تأسیس‌الشیعة لعلوم الاسلام~ از قول ابن‌ندیم آورده که صاحب نخستین تألیف در این زمینه، ابیّ بن کعب صحابی پیامبر (ص) و از شیعیان علی (ع) بوده است.

اسامی تعدادی از منابع کهن در این زمینه عبارتند از:

1. ~فضائل‌القرآن~ اثر ابوعبید القاسم بن سلام هروی (157- 224 ق) .

2. ~فضائل‌القرآن و ما أنزل من القرآن بمکة و ما أنزل بالمدینة~ نوشته ابوعبدالله محمد بن ایوب بن ضریس بجلی (م 294 ق) .

3. ~فضائل‌القرآن~ تألیف ابوبکر جعفر بن محمد الحسن الفریابی (207 - 301 ق) ..........

  • محب العباس
۲۸
آذر

نماز جمعه، نمازی است که مسلمانان هر جمعه، اول ظهر و به جای نماز ظهر برگزار می‌کنند. این نماز باید حتماً به صورت جماعت خوانده شود و به تنهایی نمی‌توان آن را خواند.

نماز جمعه دو رکعت است و دو قنوت مستحبی دارد، یکی در رکعت اول، قبل از رکوع و دیگری در رکعت دوم، پس از رکوع. خواندن دو خطبه، توسط امام جمعه، قبل از نماز، واجب است. ترتیب اعمال در نماز جمعه بدین شرح است: تکبیرةالاحرام، حمد و سوره، قنوت، رکوع، دو سجده، حمد و 

سوره، رکوع، قنوت، دو سجده، تشهد و سلام.

  • محب العباس
۲۷
آذر

 پس از مرگ پدر یا مادر بر پسر بزرگتر او واجب است نماز و روزه هایى را که پدر یا مادر به خاطر عذرى بجا نیاورده باشد، آن نماز و روزه ها را قضا کند.اگر پسر بزرگتر نمى داند که از پدر یا مادرش نماز و روزه اى قضا شده یا نه، چیزى بر او واجب نیست و تفحّص و جستجو نیز لازم نمى باشد.بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هایى که والدین بر اثر عذر شرعى ترک کرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غیر آن وظیفه اى ندارد. مگر اینکه وصیّتى کرده باشند که مطابق آن باید عمل کرد. هر چند در صورت امکان شایسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نیست نیز اقدام کنند.قضاى نماز و روزه پدر که بر پسر بزرگ واجب است، با فوت وى پس از فوت پدرش، بر پسر و یا برادر او واجب نمیشود

  • محب العباس
۲۶
آذر

کى از اعمال عمره و حج ، طواف است ، یعنى هفت دور گشتن به دور خانه خدا با شرایطى که در مناسک حج آمده است ، بعد از تمام شدن طواف باید فورا ( بین آن دو فاصله نشود و تأخیر در حدّ متعارف مانعى ندارد)  دو رکعت نماز   به نیت نماز طواف مثل نماز صبح در کنار مقام ابراهیم بخوانند و نباید بین نماز وطواف فاصله بیفتد یا در جاى دیگرى غیر از مقام ابراهیم خوانده شود. بلند یا آهسته خواندن نماز طواف، جائز است و در آن خواندن هر سوره اى نیز جائز است هر چند مستحب است در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم «قل یا أیّها الکافرون» خوانده شود .در نماز طواف و نیز سایر نمازها ی مربوطه ، جلوتر بودن یا برابر ایستادن زن و مرد در نماز، به صحت نماز ضرر نمى زند.

  • محب العباس
۲۵
آذر

اصل مترقی و بر خاسته از قران و سنت ناب ولایت فقیه ریشه ای قرانی دارد :

 انا انزلنا التوراه فیها هدی و نور یحکم بهاالنبیون الذین اسلموا للذین هادوا و الربانیون والاحبار بما استحفظوا من الکتاب ...(آیه 44 سوره مبارکه مائده)

ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نوری است حکم می کنند به آن پیامبرانی که تسلیم امر خداوند هستند برای یهودیان و نیز علماء ربانی و دانشمندان و خبرگان حکم می کنند به آن ...

نتیجه :

الف : علاوه بر پیامبران علماء ربانی و خبرگان و احبار هم بر اساس تورات حکم می کنند

ب : خداوند روش علمای ربانی و احبار را در حکم کردن به تورات تایید فرموده است

ج :  در صورت حضور نبی جایی برای حکم کردن دیگران وجود ندارد

د : علماء ربانی و احبار در غیاب پیامبرشان و در زمانی که دسترسی به پیامبرشان نداشتند و یا  پیامبرشان از میان آنان رحلت کرده بود چنین مسئولیتی را انجام می دانند

ه : احکام قران کلی است و اختصاص به یک زمان یا یک امت خاص ندارد ( القران یجری کجری الشمس)

و : پیامبر اکرم فرمود : العلماء ورثة الانبیاء (علماء وارثان انبیاء هستند)

ز : در نبود پیغمبر و امام معصوم علماء ربانی وظیفه دارند بر اساس قران حکم نمایند

ح : مصداق این علماء بنا به حدیث شریف : و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا ... و روایات مشابه ؛ فقهاء جامع الشرایط هستند

منبع:تانکلام
  • محب العباس
۲۴
آذر
  • محب العباس
۲۳
آذر

فضیلت و خواص سوره واقعه

قران و خدا
1)رفع فقر و تنگدستی
2)ایجاد برکت:هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است
3) محبوبیت
4)آسانی مرگ و بخشش اموات
5)آسانی زایمان:پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد

ختومات مجرب

1)جهت برآورده شدن حاجات شرعی و ادای دین


2)جهت زیاد شدن رزق و روزی و وسعت معیشت


  • محب العباس
۲۲
آذر

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «هر که این سوره را قرائت نماید ده برابر تعداد کسانی که حضرت یونس علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کردند حسنه به او عطا می شود و نیز به تعداد کسانی که با فرعون غرق شدند.»1

امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هر کس در هر دو ماه یا سه ماه یک بار سوره «یونس» را تلاوت نماید خوف این نمی رود که از گروه جاهلان باشد و در روز قیامت در زمره مقربان الهی خواهد بود.»2

 

آثار و برکات سوره

1) درمان درد پهلو، درد پا و ساق

برای درمان، قرائت آیه 12 این سوره مفید است و همچنین اگر در ظرفی تازه و پاک نوشته شود و روغنی پاک را در آن ریخته و با آتش آرامی آن را بجوشانند و با آن روغن بر جای دردها بمالند بهبود می یابد.3

2)برای شناسایی سارق

نقل از رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم: «هر کس سوره یونس را بنویسد و آن را در منزل خود قرار دهد و نام اعضای خانواده را ببرد، اگر در آنها عیبی باشد آشکار می شود و اگر سوره یونس را در طشتی بنویسد و با آب پاکی آن را بشویند و شخصی که متهم به سرقت است از آن بنوشد نمی تواند آن را قورت بدهد و در گلویش گیر کرده و به سرقت اقرار می کند.» 4

 

منبع : پایگاه اینترنتی انهار

  • محب العباس
۲۱
آذر

احادیث قدسى، روایاتى است که به وسیله جبرئیل از سوى خدا بر پیامبر صلى الله علیه و آله فرود آمده است. فرق آنها با قرآن این است که:
1. قرآن معجزه و سند رسالت است؛ ولى احادیث قدسى چنین نیست.
2. قرآن تحریف ناپذیر و قطعى است و به تواتر ثابت شده است؛ ولى امکان تحریف در احادیث قدسى وجود دارد.
3. قرآن وحى رسالى است و آن حضرت صلى الله علیه و آله مأمور به ابلاغ آن مى باشد؛ در حالى که پیامبر صلى الله علیه و آله چنین وظیفه اى را در برابر احادیث قدسى ندارد.


  • محب العباس