نماز و قران،راهی به سوی بهشت و سعادت

"نمازموجب اجابت دعاها است"."خواندن قران،برترین عبادت است." از پیامبر اکرم(ص)

نماز و قران،راهی به سوی بهشت و سعادت

"نمازموجب اجابت دعاها است"."خواندن قران،برترین عبادت است." از پیامبر اکرم(ص)

بایگانی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

بهترین قاریان ایران و جهان

پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۷ ب.ظ

شهریار پرهیزگار

شهریار پرهیزگار، حافظ و قاری برجسته قرآن کریم در طول سال‌های حضور در محافل و جلسات قرآنی کشور، چهره آشنایی برای همه قرآن‌آموزان است.

او که متولد سال 1343 در تهران است در سال 1352 و در حالی که 9 سال بیشتر نداشت، با شنیدن چند تلاوت زیبا از مسابقات جهانی در مالزی مجذوب تلاوت قرآن شد و بویژه تلاوت استاد محمدتقی مروت که رتبه نخست آن سال را در مسابقات مالزی کسب کرد، بر او اثری ویژه گذاشت و زندگی آینده‌اش را در مسیر قرآن رقم زد.

شهریار پرهیزگار، روخوانی، روان‌خوانی و مباحث اجمالی در زمینه تجوید مقدماتی را در محضر استاد ادیب و تجوید و صوت و لحن قرآن کریم را نیز همزمان در جلسات استاد مروت آغاز کرد و سپس با راهنمایی استاد مروت به جلسات درس استاد مولایی حضور یافت و به این ترتیب، حفظ قرآن را آغاز کرد.

پرهیزگار پس از دریافت دیپلم در سال 1360، در دانشگاه شهید بهشتی تهران و در رشته کامپیوتر و نرم‌افزار تحصیل خود را آغاز و مدرک کارشناسی دریافت کرد. دور کامل تلاوت ترتیل با صدای استاد پرهیزگار که از سال‌ها پیش پخش می‌شود، بسیار مورد توجه دوستداران و علاقه‌مندان قرآن قرار گرفته است.

احمد ابوالقاسمی

احمد ابوالقاسمی در لحظات اذان صبح روز دهم خرداد سال 1347 در جنوب تهران در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد.

او سال 1353 وارد مدرسه ابتدایی شد و سال 1356 برای اولین بار با اصرار خانواده در کلاس آموزش روخوانی قرآن در مسجد امام جعفر صادق(ع) ثبت‌نام کرد.

او طبع خود را در مسابقات محلی قرآن آزمود تا سال 1364 برای اولین بار در مسابقات استانی سازمان اوقاف شرکت کرد و سال 66 نیز به مسابقات کشوری اوقاف و انتخابی حج راه یافت. سال 67 برای اولین بار دعوت شد در کاروان اعزام قاریان قرآن به کشورهای خارجی حضور داشته باشد که خود در آن زمان موفقیتی محسوب می‌شد.

سال 68 در گروه اهل‌البیت که با همت استاد خدام حسینی و سرپرستی استاد آزرم تشکیل یافت، عضو شد که این آشنایی کمک شایانی در موفقیت او داشت.

سال 70 در مسابقات کشوری جانبازان اول و به سفر زیارتی حج مشرف شد. پس از آن در سال 71 در مسابقات سراسری اوقاف انتخاب شد و در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی به نمایندگی از ایران مقام اول را کسب کرد. ابوالقاسمی از سال67 تاکنون بیش از یکصد سفر تبلیغی به حدود 30 کشور جهان داشته و به قرائت قرآن کریم پرداخته است.

محمدحسین سعیدیان

محمدحسین سعیدیان دارای مدرک دکتری الهیات و درس خارج فقه و اصول است. او فعالیت قرآنی خود را از سال 52 در مدرسه علوی تهران شروع کرد و پس از آموزش‌های لازم از محضر استادان قرآنی از سال 56 تا 66 در مسابقات مختلف قرآن کریم شرکت کرد و مقام‌های مختلفی نیز در آن مسابقات به دست آورد.

او سال 1366 نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شد.

محمدحسین سعیدیان فعالیت‌های قرآنی زیادی در داخل و خارج کشور داشته که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: داوری در مسابقات بین‌المللی ایران، سوریه و مسکو، داوری مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه در مرحله استانی و سراسری، سفر به کشورهای عربستان سعودی، هندوستان، پاکستان، سریلانکا، تایلند، فیلیپین، اندونزی، مالزی، اتریش، فرانسه، آلمان، آمریکا، برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، لبنان، سوریه، امارات متحده عربی، تانزانیا و نامیبیا.

کریم منصوری

بی‌شـک او را بایــد مشهورترین قاری ایرانی نام نهاد که بسیاری از مردم با نام، صدا و چهره او کاملا آشنایی دارند. کریم منصوری به عنوان حافظ و قاری قرآن کریم دارای مدرک کارشناسی است و به‌عنوان کارمند وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند.

سید صالح، گروسی، رکابی، منصوری، عبدالله‌زاده، موسوی، اربابی و خدام حسینی، برخی استادان منصوری در مقاطع مختلف زمانی بوده‌اند.

وی از سال 59 با شرکت در جلسات قرآنی، آموزش قرآن کریم را به صورت فنی و حرفه‌ای دنبال کرد و موفق شد در مدت زمان کوتاهی به فنون قرائت در حد مطلوبی تسلط یابد و با استفاده از نوار قرائت قاریان مشهور مصری سطح قرائت خود را ارتقا بخشد و توفیق یافت کل قرآن کریم را نیز حفظ کند.

حامد شاکرنژاد

حامد شاکرنژاد را باید از قاریان جوان اما صاحب‌نام کشور قلمداد کرد. او متولد سال 1362 در مشهد و در رشته مدیریت بازرگانی مشغول تحصیل است. استادان فرقانی، حاج‌جواد و حاج‌مجتبی سادات فاطمی در تعلیم و تربیت وی نقش بسزایی داشتند.

پدر و برادر بزرگ‌ترش حاج‌حمید شاکرنژاد نیز از قاریان مطرح و موفق جامعه قرآنی به شمار می‌روند. او در تلاوت‌های خویش، پیرو سبک اکبر القراء استاد مرحوم مصطفی اسماعیل است. با فن اختلاف قرائات بخوبی آشناست و در تلاوت‌های مجلسی خویش قرآن را به روایت‌های چندگانه قرائت می‌کند.

از جمله مأموریت‌های قرآنی او به تلاوت قرآن کریم در حرم مطهر امام رضا(ع) و در محضر رهبر معظم انقلاب در داخل و سفر به کشورهای عربستان سعودی، پاکستان، قطر، امارات متحده عربی، سوریه، لبنان، ترکیه، آلمان، آفریقای جنوبی و تانزانیا برای تبلیغ در خارج از کشور می‌توان اشاره کرد.

قاریان مشهور جهان

استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد بی‌شک شناخته‌شده‌ترین قاری نزد ایرانیان است که از چهار حافظ بزرگ قرآن در مصر به‌شمار می‌رود.

او سال 1927 میلادی در روستای المزاعزه یکی از توابع شهر ارمنت در استان قنا در جنوب مصر به دنیا آمد. نسب خانوادگی وی از کردهای مهاجر بود که هنگام لشکر‌کشی‌های صلاح‌الدین ایوبی از ترکیه به مصر مهاجرت کردند.

پدرش عبدالصمد از مدرسان حفظ و تجوید قرآن کریم بود. عبدالباسط در شش سالگی به مکتب القرآن در ارمنت رفت و در 10 سالگی حافظ کل قرآن شد. سال ۱۹۵۰ در مراسمی که بر پا شده بود یکی از نزدیکان عبدالباسط از مسئولان مجلس اجازه خواست تا او ۱۰ دقیقه‌ای را به تلاوت بپردازد.

عبدالباسط آیاتی از سوره احزاب را تلاوت کرد واین تلاوت یک و نیم ساعت ادامه پیدا کرد و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

عبدالباسط برای برگزاری محافل قرآنی یا دعوت‌هایی که از او می‌شد، به کشورهای بسیاری سفر می‌کرد. او در سفر به جاکارتا در اندونزی در بزرگ‌ترین مساجد آنجا به تلاوت قرآن پرداخت.

در یکی از مساجد بیش از ۲۵۰هزار نفر در حالی که سر پا ایستاده بودند تا صبح به صدای او گوش می‌دادند. از مشهورترین مساجدی که او در آنها به تلاوت پرداخته، مسجدالحرام در مکه، مسجد نبوی در مدینه، مسجد‌ الاقصی در قُدس و مسجد ابراهیمی در فلسطین بوده‌اند. عبدالباسط سی‌ام نوامبر ۱۹۸۸ در اثر بیماری دیابت و سرطان کبد درگذشت.

شحات محمد انور

استاد شحات محمد انور اول جولای 1950میلادی در روستای کفرالوزیر که مرکزی دور افتاده در استان قهلیه است، در یک خانواده کم جمعیت متولد شد. بیش از سه ماه از ولادت او نگذشته بود که پدرش وفات یافت و کودک خردسال نتوانست لذت پدر داشتن را بچشد. وی به‌واسطه دایی‌اش از محضر استاد حلمی محمد مصطفی در حفظ قرآن کریم مستفیض شد و در هشت سالگی حافظ قرآن گردید.

شحات انور پس از آن که پایه شهرت خود را بنا نهاد برای قرائت به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد.

او بارها از طرف وزارت اوقاف مصر و بسیاری از اوقات به دعوت‌های خصوصیِ میلیون‌ها نفر از دوستداران قرآن کریم در خارج مصر (لندن، لس‌آنجلس، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه، برزیل، دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس، نیجریه، زئیر، کامرون و بسیاری از دولت‌های آسیایی بخصوص ایران) سفر کرد و به تلاوت آیات وحی پرداخت.

مصطفی اسماعیل

اکبرالقراء استاد مصطفی اسماعیل از مشاهیر و نوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که کلام خدا را با آهنگی بسیار لطیف و دلنشین و با الحانی منطبق با معانی و مفاهیم الهی تلاوت می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او فرموده‌اند: «شیخ مصطفی اسماعیل یا عبدالفتاح و استادانی از این قبیل کسانی هستند که وقتی قرآن می‌خوانند شما می‌‌بینید مفاهیم قرآن در ذهن‌شان مجسم است؛ احساس می‌کنید او دارد مفاهیم را به شما می‌دهد نه حرف را.» مصطفی در ناحیه طنطا از کشور مصر متولد شد و تحت آموزش اولیه استاد سید البدوی قرائت قرآن را فرا گرفت.

شیخ مصطفی اسماعیل پس از عمری پربار، در حالی که شیفتگان بیشماری از تلاوت‌های دلنشین خویش برجای گذارده بود، سال 1359 هجری شمسی در شهر قاهره به سوی معبود شتافت.

احمد الرزیقی

استاد احمد الرزیقی از دیگر استادان برجسته علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که شهرت چشمگیری دارد.

وی دبیرکل سندیکای قاریان قرآن (نقابه القراء) در مصر است. این سندیکا سال 1983 تاسیس شده و از مهم‌ترین اهداف آن گرد هم آوردن تمام حاملان و حافظان قرآن در جهان است. از دیگر اهداف این سندیکا اهتمام ورزیدن به حفظ قرآن کریم است تا عاملی باشد بر آن که مسلمانان نوجوان قرآن را با اسلوب صحیح بخوانند و حفظ کنند.

استاد الرزیقی سال 1370 همراه چند نفر از استادان بزرگ علم قرائت قرآن بنا به دعوت جمهوری اسلامی ایران به کشورمان سفر کرد. او در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در اماکن زیادی از جمله مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب به تلاوت قرآن پرداخته است. او از ارادتمندان امام خمینی (ره) بود.

محمد رفعت

مرحوم استاد محمد رفعت ملقب به امیرالقراء، از ستارگان پر فروغ علم قرائت و از نوابغ کم نظیر تلاوت قرآن کریم در قرن حاضر است.

وی حافظ قرآن مجید، مسلط به انواع قرائات و مبتکر در خلق الحان و اصوات زیبای قرآنی است که قرائت و لحنش در دنیای اسلام موجب تحسین و شگفتی استادان شده است.

استاد رفعت سال 1300 هجری قمری در قاهره متولد شد و حدود شش سالگی به‌واسطه بیماری شدیدی بینایی خود را از دست داد و برای همیشه از نعمت بینایی محروم شد.

پدرش شیخ محمود رفعت مشوق وی به فراگیری قرآن شد و او را برای فراگیری علوم قرائت و حفظ قرآن مجید نزد استاد شیخ حماده فرستاد تا این که به‌واسطه نبوغش در این فن پیشرفت چشمگیری کرد.

استاد رفعت در سی سالگی به شهرت غیرقابل وصفی رسید تا به آنجا که در مسجد قاهره جمعیت زیادی از نقاط مختلف گرد آمده و طنین تلاوت وی را می‌شنیدند. استاد شیخ محمد رفعت پس از عمری پربرکت در شصت و نه سالگی در سال 1369 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت.

محمد صدیق منشاوی

استاد محمد صدیق منشاوی سال 1299شمسی در شهر منشاه مصر در خانواده‌ای بسیار مذهبی متولد شد. محمد صدیق از آنجا که در شهر منشاه تولد یافت، به منشاوی ملقب گردید. با تشویق و تعلیم پدر به آموزش معارف قرآنی و تعلیم قرائت‌های مختلف پرداخت، چرا که پدرش نیز از قاریان مشهور عصر خود به شمار می‌آمد.

مرحوم استاد منشاوی از همان ابتدا به حفظ کامل قرآن پرداخت. پس از چندی با ورودش به رادیوی عربی مصر و پخش تلاوت‌هایش، بر شهرت او افزوده شد تا آن‌که به عنوان یکی از استادان و قاریان مشهور مصر معرفی شد.

مرحوم محمد صدیق منشاوی با تسلطی کامل و سبکی خاص تمام قرآن مجید را با قرائت ترتیل تلاوت کرده و اکنون گنجینه‌ای از نوارهای تحقیق و ترتیل این استاد در آرشیو موجود است.

استاد به‌واسطه زندگی کوتاهش به کشورهای محدودی مسافرت کرده است. از آن جمله به سوریه، کویت و برخی از کشورهای شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس می‌توان اشاره کرد که در مساجد مختلف این کشورها به تلاوت قرآن کریم پرداخته است.

استاد منشاوی در چهل و نه سالگی به خاطر بیماری حنجره در شهر قاهره جان به جان آفرین تسلیم کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی