فضایل قرآن : آثار دنیوی و اخروی قرآن و آیات و سورههای آن
واژه «فضایل قرآن» نام یکی از شاخههای علوم قرآن است که در آن از فضایل و منافع قرآن، سورهها و آیات آن بحث میشود. در احادیث پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) و خود قرآن، برای قرآن و آیات و سورههای آن فضایل و پاداشهای ویژهای ذکر شده است، و استماع قرآن، تأمل در آن، ترتیل، تعلیم و تعلم آن، تعویذ به قرآن، تفسیر، حفظ و ختم آن و… هر کدام سفارش و به آن تشویق شده است، و آثاری دنیوی و اخروی برای آنها برشمردهاند که توضیحات در باره آنها ذیل هر یک از این اصطلاحات در این فرهنگنامه آمده است.
صاحب ~کشفالظنون~ نخستین مؤلف در باره فضایل قرآن را محمد بن ادریس شافعی (م 241 ق) دانسته است؛ اما سید حسن صدر در ~تأسیسالشیعة لعلوم الاسلام~ از قول ابنندیم آورده که صاحب نخستین تألیف در این زمینه، ابیّ بن کعب صحابی پیامبر (ص) و از شیعیان علی (ع) بوده است.
اسامی تعدادی از منابع کهن در این زمینه عبارتند از:
1. ~فضائلالقرآن~ اثر ابوعبید القاسم بن سلام هروی (157- 224 ق) .
2. ~فضائلالقرآن و ما أنزل من القرآن بمکة و ما أنزل بالمدینة~ نوشته ابوعبدالله محمد بن ایوب بن ضریس بجلی (م 294 ق) .
3. ~فضائلالقرآن~ تألیف ابوبکر جعفر بن محمد الحسن الفریابی (207 - 301 ق) ..........
اصل مترقی و بر خاسته از قران و سنت ناب ولایت فقیه ریشه ای قرانی دارد :
انا انزلنا التوراه فیها هدی و نور یحکم بهاالنبیون الذین اسلموا للذین هادوا و الربانیون والاحبار بما استحفظوا من الکتاب ...(آیه 44 سوره مبارکه مائده)
ما تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نوری است حکم می کنند به آن پیامبرانی که تسلیم امر خداوند هستند برای یهودیان و نیز علماء ربانی و دانشمندان و خبرگان حکم می کنند به آن ...
نتیجه :
الف : علاوه بر پیامبران علماء ربانی و خبرگان و احبار هم بر اساس تورات حکم می کنند
ب : خداوند روش علمای ربانی و احبار را در حکم کردن به تورات تایید فرموده است
ج : در صورت حضور نبی جایی برای حکم کردن دیگران وجود ندارد
د : علماء ربانی و احبار در غیاب پیامبرشان و در زمانی که دسترسی به پیامبرشان نداشتند و یا پیامبرشان از میان آنان رحلت کرده بود چنین مسئولیتی را انجام می دانند
ه : احکام قران کلی است و اختصاص به یک زمان یا یک امت خاص ندارد ( القران یجری کجری الشمس)
و : پیامبر اکرم فرمود : العلماء ورثة الانبیاء (علماء وارثان انبیاء هستند)
ز : در نبود پیغمبر و امام معصوم علماء ربانی وظیفه دارند بر اساس قران حکم نمایند
ح : مصداق این علماء بنا به حدیث شریف : و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا ... و روایات مشابه ؛ فقهاء جامع الشرایط هستندفضیلت و خواص سوره واقعه
ختومات مجرب
1)جهت برآورده شدن حاجات شرعی و ادای دین
2)جهت زیاد شدن رزق و روزی و وسعت معیشت
از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «هر که این سوره را قرائت نماید ده برابر تعداد کسانی که حضرت یونس علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کردند حسنه به او عطا می شود و نیز به تعداد کسانی که با فرعون غرق شدند.»1
امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هر کس در هر دو ماه یا سه ماه یک بار سوره «یونس» را تلاوت نماید خوف این نمی رود که از گروه جاهلان باشد و در روز قیامت در زمره مقربان الهی خواهد بود.»2
آثار و برکات سوره
1) درمان درد پهلو، درد پا و ساق
برای درمان، قرائت آیه 12 این سوره مفید است و همچنین اگر در ظرفی تازه و پاک نوشته شود و روغنی پاک را در آن ریخته و با آتش آرامی آن را بجوشانند و با آن روغن بر جای دردها بمالند بهبود می یابد.3
2)برای شناسایی سارق
نقل از رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم: «هر کس سوره یونس را بنویسد و آن را در منزل خود قرار دهد و نام اعضای خانواده را ببرد، اگر در آنها عیبی باشد آشکار می شود و اگر سوره یونس را در طشتی بنویسد و با آب پاکی آن را بشویند و شخصی که متهم به سرقت است از آن بنوشد نمی تواند آن را قورت بدهد و در گلویش گیر کرده و به سرقت اقرار می کند.» 4
منبع : پایگاه اینترنتی انهار
احادیث قدسى، روایاتى است که به وسیله جبرئیل از سوى خدا بر پیامبر صلى الله علیه و آله فرود آمده است. فرق آنها با قرآن این است که:
1. قرآن معجزه و سند رسالت است؛ ولى احادیث قدسى چنین نیست.
2. قرآن تحریف ناپذیر و قطعى است و به تواتر ثابت شده است؛ ولى امکان تحریف در احادیث قدسى وجود دارد.
3. قرآن وحى رسالى است و آن حضرت صلى الله علیه و آله مأمور به
ابلاغ آن مى باشد؛ در حالى که پیامبر صلى الله علیه و آله چنین وظیفه اى را
در برابر احادیث قدسى ندارد.